Acum citești
Ce face Primăria capitalei cu familiile evacuate

Ce face Primăria capitalei cu familiile evacuate

În urma evacuării forțate din 11 noiembrie din str. Pârcălabul Baldovin nr. 4, care a lăsat mai multe familii în stradă, am cerut Primăriei Sectorului 1 urgentarea acordării de locuințe sociale. Primăria de sector ne-a răspuns că – pe scurt – nu are un fond suficient de locuințe, dar îl va face încet încet.

Este un răspuns inadmisibil în prag de iarnă, pentru orice autoritate locală!

Iarna persoanele fără adăpost mor pe stradă!

Cerem atât Primăriei Sectorului 1 cât și Primăriei Municipiului București – unica proprietară a locuințelor sociale din capitală – realizarea unui fond suficient de locuințe sociale și urgentarea repartizării lor către toate familiile care așteaptă pe liste!

Primăriile din București sunt cele mai bogate din țară, au resurse pentru locuințe sociale, pot apela la fonduri europene și la fonduri pentru locuințe de la Ministerul Dezvoltării. Primăria Municipiului București centralizează anual de la sectoare nevoia de locuințe sociale și are responsabilitatea de a repartiza locuințe în funcție de numărul de cereri.

Răspunsul „nu avem locuințe” este inacceptabil!

De aceea, organizațiile semnatare am depus următoarea petiție:

Către:

Primarul Municipiului București, domnul Nicușor DAN

Consiliului General al Municipiului București

Doamnele și domnii consilieri generali ai Municipiului București

Având în vedere prevederile OG 27/2002 privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor, organizațiile semnatare formulăm prezenta PETIȚIE

Prin care vă solicităm

urgentarea acordării de locuințe sociale pentru persoanele evacuate în data de 11 noiembrie 2024, din imobilul din str. Pârcălabul Baldovin nr. 4, pentru a preveni transformarea lor în persoane fără adăpost

luând în considerare următoarele

ARGUMENTE

În data de 11 noiembrie 2024, în plină ploaie, vânt și frig, mai multe familii au fost evacuate forțat dintr-un imobil situat pe str. Pârcălabul Baldovin nr. 4, Sector 1. Evacuarea a fost abuzivă și a încălcat în mod deliberat demnitatea locatarilor imobilului, somația de evacuare fiind emisă pe numele unei singure persoane. Multe dintre familii – familii cu copii și vârstnici, dintre ele și persoane cu handicap, familii rome și nerome – nu erau acasă în momentul evacuării, fiind la școală sau la serviciu, și au aflat abia seara, când au găsit clădirea sigilată, că au rămas fără un acoperiș deasupra capului. 

Asociațiile semnatare atrag atenția asupra faptului că evacuările nu trebuie să conducă la plasarea indivizilor în situații mai vulnerabile, la încălcarea altor drepturi sau la lipsa unui adăpost. Nu trebuie să aibă loc în condiții meteo nefavorabile sau pe parcursul nopții. Autoritățile trebuie să adopte toate măsurile rezonabile, utilizând resursele disponibile, pentru a asigura o acomodare alternativă. În speță, evacuarea a fost realizată în luna noiembrie, în condiții de temperatură scăzută, persoanele evacuate fiind lipsite de dreptul la locuire și totodată, de o alternativă locativă.

Riscul de a ajunge în stradă este ridicat – familiile evacuate de către proprietarul privat fiind precare și majoritatea având dosare depuse pentru o locuință socială. 

Până la data prezentei, cel puțin cinci familii au depus dosare pentru locuințe sociale la Primăria Sectorului 1, conform Legii nr. 114/1996, însă nu au primit încă repartiții. De asemenea, faptul că reprezentanți ai DGASPC Sector 1 au fost prezenți la evacuare arată că autoritatea locală competentă era conștientă de situația acestor familii și de riscurile implicate, dar totuși nu a urgentat soluționarea cererilor lor. 

În cazul persoanelor fără adăpost, astfel cum sunt definite la art. 6 pct. 28.z) și în definiția căreia se încadrează familiile evacuate în data de 11 noiembrie 2024, ”autorităţile administraţiei publice locale asigură servicii de găzduire pe perioadă determinată şi/ sau de facilitare a accesului la o locuinţă socială, locuinţă socială adaptată, în scopul prevenirii şi combaterii riscului ca persoanele fără adăpost, aşa cum sunt definite la art. 6 lit. z), să trăiască în stradă”, potrivit art. 59 alin. (2) din Legea asistenței sociale nr. 292/2011. Conform art. 6 pct. 28.z) ”persoanele fără adăpost reprezintă o categorie socială formată din persoane singure ori familii care, din motive singulare sau cumulate de ordin social, medical, financiar-economic, juridic ori din cauza unor situaţii de forţă majoră, trăiesc în stradă, locuiesc temporar la prieteni sau cunoscuţi, se află în incapacitate de a susţine o locuinţă în regim de închiriere ori sunt în risc de evacuare, se află în instituţii sau penitenciare de unde urmează ca, în termen de 2 luni, să fie externate, respectiv eliberate şi nu au domiciliu ori reşedinţă”

Aceasta este una dintre principalele cauze pentru care oamenii ajung persoane fără adăpost: lipsa de acțiune a autorităților publice, care ar trebui să ne protejeze pe toți!

Primăria Generală a Municipiului București, ca autoritate locală cu atribuții în construcția și repartizarea de locuințe sociale, trebuie să rezolve de urgență situația familiilor evacuate. 

CEREM soluții adecvate de relocare acum, înainte să fie prea târziu pentru familiile evacuate!

  • Cerem Primăriei Municipiului București să aloce locuințe sociale pentru familiile evacuate, precum și a altor familii aflate în risc similar de evacuare în această iarnă!
  • Cerem Primăriei Municipiului București să achiziționeze locuințe noi ca locuințe sociale, pentru a completa fondul de locuințe până la numărul necesar, conform numărului de dosare depuse pentru o locuință socială!
  • Cerem construcția de locuințe sociale, conform Legii nr. 114/1996, prin accesarea programului guvernamental de finanțare de locuințe sociale!
  • Cerem finalizarea cât mai repede a locuințelor sociale din Prelungirea Ghencea și continuarea proiectului inițial care prevedea realizarea unui ansamblu de opt blocuri de locuințe social. Locuințe sociale nu sunt o extravaganță!
  • Cerem Primăriei Municipiului București, în cazul în care aceste soluții necesită mai mult de 30 de zile, să ofere de urgență soluții alternative de locuire, precum relocarea în alte tipuri de locuințe publice gestionate de autoritatea locală! 
  • Cerem operaționalizarea Strategiei de Dezvoltare Durabilă a Sectorului 1, ca parte a SIDU București, document care conține în capitolul Domeniul Strategic 2 – Locuire măsuri esențiale pentru preîntâmpinarea situațiilor în care dreptul la locuire este încălcat, așa cum s-a întâmplat și în situația de față!
  • Cerem finalizarea cât mai repede a locuințelor sociale din Prelungirea Ghencea și continuarea proiectului inițial care 

Este inacceptabil ca Primăria să nu acționeze preventiv și să nu intervină în cazurile de evacuare cu soluții adecvate de relocare, care nu separă familiile, având în vedere măsurile pe care ONU le precizează ca OBLIGATORII pentru autoritățile publice pentru a asigura dreptul la locuire adecvată sunt: măsuri care conduc la prevenirea locuirii în stradă, care să împiedice evacuările forțate, care să gestioneze fenomenul discriminării, care să asigure regimul de locuire pentru toate persoanele și care să conducă la locuire adecvată pentru toată lumea. 

Totodată, lipsa de intervenție a autorităților publice locale reprezintă o încălcare clară a unor acte legislative esențiale. Dreptul la o locuință adecvată este un drept fundamental recunoscut de numeroase convenții și tratate internaționale din sfera drepturilor omului, precum: Pactul Internațional pentru Drepturile Economice, Sociale și Culturale, Pactul privind Drepturile Civile și Politice, Convenția Europeană a Drepturilor Omului. Ca semnatar a acestora, precum și în calitatea sa de membru UE, România are obligația de a lua măsurile necesare pentru a preveni evacuările forțate și pentru a garanta dreptul la o locuință adecvată pentru cetățenii săi. Pentru a combate marginalizarea socială și sărăcia, statul are obligația să consulte aceste persoane cu privire la deciziile care le pot afecta viața și de a le pune la dispoziție soluții efective, precum locuințe sociale, asistență socială sau de locuință, conform art.34 din Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene (2012/C 326/02). Absența acestei probleme de pe agenda locală contravine în mod direct prevederilor strategiilor naționale și internaționale privind locuirea, care urmăresc îmbunătățirea accesului la locuințe adecvate, în special pentru grupurile vulnerabile, prin creșterea fondului locativ de stat. Enumerăm câteva dintre documentele strategice care subliniază obligația statului de a asigura accesul la locuințe adecvate:

  • Declarația Universală a Drepturilor Omului;
  • Pactul Internațional privind Drepturile Economice, Sociale și Culturale;
  • Convenția Națiunilor Unite privind Drepturile Persoanelor cu Dizabilități;
  • Comentariul general 4/1991 al Comitetului Drepturilor Economice, Sociale și Culturale al ONU;
  • Carta Socială Europeană Revizuită;
  • Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene;
  • Strategia Națională a Locuirii 2022–2050;
  • Strategia Națională privind Incluziunea Socială a Persoanelor Fără Adăpost pentru perioada 2022–2027.

Vă rugăm să ne informați pe adresa de e-mail fcdloc@gmail.com cu privire la decizia pe care o veți lua în ceea ce privește urgentarea acordării de locuințe sociale pentru persoanele evacuate în data de 11 noiembrie 2024, din imobilul din str. Pârcălabul Baldovin nr. 4, pentru a preveni transformarea lor în persoane fără adăpost (în termenul legal impus de OG27/2007 privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor). 

Semnatari

Frontul Comun pentru Dreptul la Locuire

Asociația E-Romnja – Asociația pentru Promovarea Drepturilor Femeilor Rome

Centrul de Resurse Juridice (CRJ)

Asociația Quantic

© 2021 Frontul Comun. All Rights Reserved.