Ref: Situația precară a familiilor care au primit note de atribuire în blocul de locuințe sociale
din Bd. Prelungirea Ghencea nr. 322-326
Stimate domnule primar general Nicușor Dan,
Stimați membri ai Consiliului General al Municipiului București,
La aproape patru luni de la Hotărârea de Consiliu General prin care a fost prevăzut un sprijin financiar pentru familiile care au primit repartiție în blocul de locuințe sociale din Prelungirea Ghencea vă prezentăm o evaluare a modului în care această măsură își atinge scopul efectiv de sprijin.
Din cele 114 familii care au primit repartiție, mai puțin de 10 au reușit să îndeplinească condițiile pentru a primi acest sprijin.* (actualizare: între timp 25 de familii din 114 au primit ajutorul la plata chiriei). Pentru noi este evident că acest sprijin nu deservește scopului, așa cum a fost el prezentat public. Numărul extrem de mic de familii care au îndeplinit criteriile impuse de dumneavoastră este, sperăm, și pentru dumneavoastră un indicator obiectiv al eșecului acestei măsuri.
Reluăm argumentele pe care vi le-am mai prezentat, precum și soluțiile pe care considerăm că trebuie să le implementați pentru a dovedi buna credință și a răspunde, în mod real, nevoii noastre urgente de sprijin în locuire.
1. Alocarea acestui ajutor doar pentru acele familii care locuiesc cu chirie în locuințe cu o structură de camere identică cu aceea a locuințelor atribute este un criteriu absurd. Așa după cum o arată chiar documentele depuse în baza cărora ne-au fost atribuite locuințe sociale, suntem familii cu venituri mici și, deci, în imposibilitatea de a plăti chirii în apartamente spațioase și/sau cu chirii scumpe. De fapt, locuim în locuințe supraaglomerate, nepotrivite nevoilor noastre reale. Mai mult, având în vedere că ați impus un prag maxim de chirie/structură de apartamente, ne e greu să înțelegem logica acestei solicitări. Iar a identifica acum o soluție de locuire care să se potrivească cu structura apartamentelor din notele de atribuire este un efort financiar uriaș pe care, obiectiv, nu îl putem susține (având în vedere costurile logistice, plata unui avans și a unei garanții, avans de cel puțin 2500 lei pentru o unitate locativă cu o cameră, pe care ajutorul de chirie oferit de PMB nu-l prevede);
2. Pentru o parte dintre familiile care au primit repartiție singura opțiune posibilă de închiriere a fost în zonele imediat învecinate București. Prețul chiriilor din București și veniturile reduse de care dispunem lunar fac imposibilă, pentru unii dintre noi, plata chiriei în București. Asta în ciuda faptului că unii dintre noi muncim în acest oraș, ne-am născut aici, avem copiii la școală aici. De aceea, vă solicităm ca această condiție de acordare a ajutorului de chirie – a avea o locuință închiriată în Municipiul București, să fie exclusă;
3. Cerința de a avea un contract de închiriere înregistrat la ANAF este o condiție pe care mulți dintre noi nu o putem duce la bun final. Piața chiriilor din București este una preponderent informală. Acest lucru nu este responsabilitatea noastră și nici nu poate fi rezolvat de noi. Mai mult, piața informală a chiriilor este un fenomen la scară largă și reprezintă eșecul instituțiilor publice de a impune respectarea legii și de a crește protecția pentru chiriași. Nu ni se poate imputa nouă, persoane cu venituri mici, că nu putem face ceea ce instituțiile publice nu pot face, la nivel național.
4. Sprijinul financiar oferit s-a bazat pe argumente sociale și pe recunoașterea nevoii de măsuri care să contracareze întârzierile de pe șantier. Alocarea ajutorului de chirie pentru o perioadă de șase luni, în condițiile amânărilor succesive a termenului de finalizare a clădirii și a recunoașterii nevoii de sprijin financiar pentru noi ne creează o stare de incertitudine cu privire la viitorul nu foarte îndepărtat. Vă reamintim că definiția locuirii decente include securitatea, principiu stabilit la nivelul Parlamentului European în Report on access to decent and affordable housing for all
Vă solicităm să identificați soluții pentru fiecare situațiile expuse mai sus. Rolul autorității locale este de a identifica modalități de a sprijini persoanele cu venituri reduse și de a identifica toate soluțiile posibile pentru rezolvarea unor situații critice ce nu pot fi, în niciun fel, gestionate de locuitori. Iar prețul chiriilor sau salarizarea foarte proastă raportată la cheltuielile lunare sunt fenomene pe care noi, cetățeni ai Bucureștiului, nu le putem controla. Rolul autorității locale este tocmai de a interveni acolo unde există probleme structurale care afectează profund calitatea vieții locuitorilor. Locuirea este unul dintre aceste domenii. Noi, persoanele care am primit notele de atribuire în acest bloc, am depus toate eforturile posibile (suntem fie persoane angajate, fie pensionari; am actualizat dosarele pentru locuință social an de an, pentru mai mulți ani la rând). Solicităm același lucru din partea dumneavoastră.
La cele de mai sus, adăugăm un ultim argument în sprijinul soluțiilor identificate de noi (singurele care pot fi, în mod real, soluții de protecție socială pentru noi) – este evident că Primăria Municipiului București nu are un calendar precis cu privire la finalizarea lucrărilor. Termenele înaintate de PMB au fost amânate până acum de mai multe ori. Incertitudinea cu privire la toate detaliile juridice ce trebuie soluționate, fondurile publice alocate și necheltuite pentru finalizarea blocului sunt episoade care s-au întâmplat atât de frecvent încât, din păcate, este evident pentru noi că, de fapt, nu există limpezime cu privire la etape ori control pe procesul de finalizare a blocului.
Astfel că, prin prezenta, familiile care au primit note de atribuire, vă solicită:
- Modificarea Hotărârii de Consiliu General nr. 343/29.06.2022, în sensul:
a. Modificarea articolului 3 și înlocuirea perioadei de șase luni pentru acest sprijin financiar cu sintagma: “până la înmânarea cheilor pentru locuințele atribuite”;
b. Modificarea anexei proiectului, pentru capitolul Condiții de acordare, excluderea condiției “Locuința închiriată este compusă din același număr de camere ca și unitatea locativă repartizată solicitantului în blocul situat în B-dul Prelungirea Ghencea, nr. 322 – 326”;
2. Pentru aceia dintre noi pentru care este imposibil să respectăm condițiile impuse de HCL pentru primirea ajutorului de chirie (contract înregistrat la ANAF, spre exemplu), vă solicităm să ne alocați din stocul de locuințe de necesitate o locuință, temporar, până la finalizarea blocului. Având în vedere nota de atribuire primită și faptul că apartamentul nu este locuibil din cauza lucrărilor, în opinia noastră,
suntem eligibili pentru acest tip de locuință.
Semnata de 13 familii din grupul Prelungirea Ghencea și organizațiile
Frontul Comun pentru Dreptul la Locuire
Asociația Front
Consiliul Național al Dizabilității din România- președinte – Daniela TONTSCH.
Asociatia E-Romnja (Asociatia pentru Promovarea Drepturilor Femeilor Rome)
Asociația Sprijinirea Integrării Sociale
ARAS – Asociația Română Anti-SIDA
Asociația Pe Stop
ActiveWatch
Asociația Accept
Asociația ADO – Artă pentru Drepturile Omului