Luni, 11 noiembrie 2024, în plină ploaie, vânt și frig, mai multe familii, rome și nerome, au fost evacuate dintr-un imobil central, din zona str. Pârcălabul Baldovin. Familii cu copii și vârstnici, dintre care unele nici nu erau acasă în momentul evacuării – probabil au ajuns seara de la muncă și au găsit sigiliu pe ușa locuinței.
Riscul de a ajunge în stradă este ridicat – familiile evacuate fiind precare și majoritatea având dosare depuse pentru o locuință socială, cu cererile rămase nesoluționate până la momentul de față.
Faptul că familiile aveau dosare pentru locuințe sociale depuse la Primăria Sectorului 1, înseamnă că autoritatea locală competentă știa de situația lor, de riscuri, și totuși nu a urgentat soluționarea dosarelor.
Așa devin oamenii persoane fără adăpost, din lipsa de acțiune a autorităților publice, cele care ar trebui să pună interesele oamenilor vulnerabili înaintea intereselor de afaceri!
𝐂𝐞𝐫𝐞𝐦 𝐬𝐨𝐥𝐮𝐭̦𝐢𝐢 𝐚𝐜𝐮𝐦, 𝐢̂𝐧𝐚𝐢𝐧𝐭𝐞 𝐬𝐚̆ 𝐟𝐢𝐞 𝐩𝐫𝐞𝐚 𝐭𝐚̂𝐫𝐳𝐢𝐮 𝐩𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮 𝐟𝐚𝐦𝐢𝐥𝐢𝐢𝐥𝐞 𝐞𝐯𝐚𝐜𝐮𝐚𝐭𝐞!
Alături de Asociația E-Romnja și Centrul de Resurse Juridice, care au fost martorele evacuării împreună cu FCDL, trimitem Primăriei Sectorului 1 această petiție și considerăm inacceptabil ca Primăria să se prefacă că nu vede sau nu poate, având în vedere măsurile pe care ONU le precizează ca OBLIGATORII pentru autoritățile publice pentru a asigura dreptul la locuire adecvată: să prevină locuirea în stradă, să împiedice evacuările forțate, să gestioneze fenomenul discriminării, să asigure regimul de locuire pentru toate persoanele și să conducă la locuire adecvată pentru toată lumea:
Către:
Primarul Sectorului 1, domnul George Tuță
Consiliului Local al Sectorului 1
Doamnele și domnii consilieri locali ai Sectorului 1
E-mail:
Având în vedere prevederile OG 27/2002 privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor, organizațiile semnatare formulăm prezenta
PETIȚIE
Prin care vă solicităm
urgentarea acordării de locuințe sociale pentru persoanele evacuate în data de 11 noiembrie 2024 din imobilul din str. Pârcălabul Baldovin nr. 4, pentru a preveni transformarea lor în persoane fără adăpost
luând în considerare următoarele
ARGUMENTE
Ieri, 11 noiembrie 2024, în plină ploaie, vânt și frig, mai multe familii au fost evacuate forțat dintr-un imobil situat în str. Pârcălabul Baldovin nr 4, Sector 1. Evacuarea a fost abuzivă și a încălcat în mod deliberat demnitatea locatarilor imobilului, somația de evacuare fiind emisă pe numele unei singure persoane. Multe dintre familii – familii cu copii și vârstnici, familii rome și nerome – nu erau acasă în momentul evacuării, fiind la școală sau la serviciu, și au aflat abia seara, când au găsit clădirea sigilată, că au rămas fără un acoperiș deasupra capului.
Riscul de a ajunge în stradă este ridicat – familiile evacuate de către proprietarul privat fiind precare și majoritatea având dosare depuse pentru o locuință socială.
Evacuările nu trebuie să conducă la plasarea indivizilor în situații mai vulnerabile, la încălcarea altor drepturi sau la lipsa unui adăpost. Nu trebuie să aibă loc în condiții meteo nefavorabile sau pe parcursul nopții. Autoritățile trebuie să adopte toate măsurile rezonabile, utilizând resursele disponibile, pentru a asigura o acomodare alternativă. În speță, evacuarea a fost realizată în luna noiembrie, în condiții de temperatură scăzută, persoanele evacuate fiind lipsite de dreptul la locuire și totodată, de o alternativă locativă.
Până la data prezentei, cel puțin cinci familii au depus dosare pentru locuințe sociale la Primăria Sectorului 1, conform Legii nr. 114/1996, însă nu au primit încă repartiții. De asemenea, faptul că reprezentanți ai DGASPC Sector 1 au fost prezenți la evacuare arată că autoritatea locală competentă era conștientă de situația acestor familii și de riscurile implicate, dar totuși nu a urgentat soluționarea cererilor lor.
De asemenea, nu a întreprins acțiuni preventive circumscrise pachetului minim de asistență socială, potrivit art. 54 alin. (1) din Legea 292/2011 ”În scopul prevenirii sau limitării unor situații de dificultate și combaterii sărăciei și excluziunii sociale a copiilor, familiilor și persoanelor care nu dispun de resursele necesare pentru satisfacerea unui nivel minim de trai și pentru asigurarea accesului la unele drepturi fundamentale, respectiv dreptul la locuință, la educație, la asistență medicală, la servicii pentru creșterea șanselor de ocupare a persoanelor în căutarea unui loc de muncă, serviciul public de asistență socială din comune, orașe, municipii și sectoarele municipiului București asigură pachetul minim de asistență socială definit la art. 6 lit. ss).”
Aceasta este una dintre principalele cauze pentru care oamenii ajung persoane fără adăpost: lipsa de acțiune a autorităților publice, care ar trebui să ne protejeze pe toți!
De asemenea, vă reamintim angajamentul Primăriei Sectorului 1 de a asigura condiții de locuire decentă, angajament asumat în cadrul Strategiei de Dezvoltare Durabilă a Sectorului 1, prin măsuri precum:
- Îmbunătățirea intervenției instituționale pentru monitorizarea și prevenirea evacuărilor forțate;
- Facilitarea accesului la locuințe sociale;
- Optimizarea procedurii de acordare a ajutorului pentru plata chiriei;
- Îmbunătățirea condițiilor de locuire pentru persoanele și familiile din așezări informale, expuse la insecuritate locativă și la lipsa accesului la utilități de bază (curent electric, apă curentă);
- Creșterea fondului de locuințe sociale administrate de Sectorul 1 al Municipiului București.
Toate aceste măsuri trebuie implementate cât mai urgent!
CEREM soluții adecvate de relocare acum, înainte să fie prea târziu pentru familiile evacuate!
- Cerem Primăriei Sector 1 să urgenteze soluționarea dosarelor de locuință socială pentru familiile evacuate, precum și a altor familii aflate în risc similar de evacuare în această iarnă!
- Cerem Primăriei Sector 1 să achiziționeze locuințe noi ca locuințe sociale, pentru a își completa fondul de locuințe până la numărul necesar, conform numărului de dosare depuse pentru o locuință socială.
- Cerem Primăriei Sector 1, în cazul în care aceste soluții necesită mai mult de 30 de zile, să ofere de urgență soluții alternative de locuire, precum relocarea în alte tipuri de locuințe publice gestionate de autoritatea locală.
- Cerem, de asemenea, ca DGASPC să raporteze din timp dacă asistenții sociali de pe teren întâlnesc cazuri de persoane în risc de evacuare, să informeze persoanele aflate în astfel de risc despre drepturile pe care le au în relația cu proprietarii și să le sprijine.
- Cerem ca Primăria să țină cont de realitățile din teren care fac piața chiriilor inaccesibilă pentru multă lume, și în special pentru persoanele rome care se confruntă cu rasismul, și, atunci când acordă ajutorul de chirie, să ajute în procesul de închiriere ținând cont de aceste aspecte.
- Cerem operaționalizarea Strategiei de Dezvoltare Durabilă a Sectorului 1, document care conține în Domeniul Strategic 2 – Locuire măsuri esențiale pentru preîntâmpinarea situațiilor în care dreptul la locuire este încălcat, așa cum s-a întâmplat și în speța de față.
Conform informațiilor apărute în spațiul public, știm că se află în circuitul deliberativ un proiect de hotărâre privind reluarea achiziționării de locuințe sociale de pe piață. Solicităm urgentarea adoptării acestui proiect în cadrul următoarei ședințe de consiliu local, pentru a putea sprijini numeroasele familii din Sectorul 1, care așteaptă de ani de zile să li se respecte dreptul la o locuință socială.
Totodată, lipsa de intervenție a autorităților publice locale reprezintă o încălcare clară a unor acte legislative esențiale. Dreptul la o locuință adecvată este un drept fundamental recunoscut de numeroase convenții și tratate internaționale din sfera drepturilor omului, precum:
- Pactul Internațional pentru Drepturile Economice, Sociale și Culturale,
- Pactul privind Drepturile Civile și Politice,
- Convenția Europeană a Drepturilor Omului.
Ca semnatar a acestora, precum și în calitatea sa de membru UE, România are obligația de a lua măsurile necesare pentru a preveni evacuările forțate și pentru a garanta dreptul la o locuință adecvată pentru cetățenii săi. Pentru a combate marginalizarea socială și sărăcia, statul are obligația să consulte aceste persoane cu privire la deciziile care le pot afecta viața și de a le pune la dispoziție soluții efective, precum locuințe sociale, asistență socială sau de locuință, conform art.34 din Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene (2012/C 326/02).
Absența acestei probleme de pe agenda locală contravine în mod direct prevederilor strategiilor naționale și internaționale privind locuirea, care urmăresc îmbunătățirea accesului la locuințe adecvate, în special pentru grupurile vulnerabile, prin creșterea fondului locativ de stat. Enumerăm câteva dintre documentele strategice, internaționale și naționale, care subliniază obligația statului de a asigura accesul la locuințe adecvate:
- Convenția Națiunilor Unite privind Drepturile Persoanelor cu Dizabilități;
- Comentariul general 4/1991 al Comitetului Drepturilor Economice, Sociale și Culturale al ONU;
- Carta Socială Europeană Revizuită;
- Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene;
- Strategia Națională a Locuirii 2022–2050
- Strategia Națională privind Incluziunea Socială a Persoanelor Fără Adăpost pentru perioada 2022–2027.
Vă rugăm să ne informați pe adresa de e-mail fcdloc@gmail.com cu privire la decizia pe care o veți lua în ceea ce privește urgentarea acordării de locuințe sociale pentru persoanele evacuate în data de 11 noiembrie 2024 din imobilul din str. Pârcălabul Baldovin nr. 4, pentru a preveni transformarea lor în persoane fără adăpost (în termenul legal impus de OG27/2007 privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor).
Semnatari
Frontul Comun pentru Dreptul la Locuire (FCDL)
Asociația Quantic
Asociația E-Romnja – Asociația pentru Promovarea Drepturilor Femeilor Rome
Centrul de Resurse Juridice (CRJ)