CĂTRE:
Primarul Sectorului 1, doamna Clotilde Armand
Viceprimarii Sectorului 1, doamna Ramona Porumb și domnul Oliver Păiuș
Doamnele și domnii consilieri locali ai Sectorului 1
Având în vedere prevederile OG 27/2002 privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor, Frontul Comun pentru Dreptul la Locuire, reprezentat de Asociația Quantic cu sediul în Mun. București, str. Malcoci nr 1, București sector 5, CIF 31456636, formulăm prezenta
REVENIRE
la petiția înregistrată la Primăria Sectorului 1 sub numărul 68129/11.10.2023
prin care vă solicităm: oprirea demersurilor ilegale de demolare și evacuare a așezării informale din str. Intrarea Străulești nr. 1
În data de 11 octombrie 2023 am adus în atenția dvs. situația familiilor din str. Intrarea Străulești nr. 1, ale căror locuințe se aflau în risc de demolare, conform informărilor verbale din partea unor reprezentanți ai Poliției Locale Sector 1 ai Primăriei Sectorului. În urma petiției noastre, am fost vizitați de Primarul Sectorului 1 (duminică, 15 octombrie 2023) și de reprezentanți DGASPC Sector 1 (luni, 16 octombrie 2023) pentru a se prezenta ca unică soluție ajutorul la plata chiriei care este aproape imposibil de accesat.
La aproape 6 luni de la amenințarea cu demolarea și evacuarea ilegală, a fost trimisă o înștiințare, înregistrată în cadrul Administrației Domeniului Public cu nr. 17755/01.04.2024 prin care s-a comunicat că în data de 04.04.2024, începând cu ora 9:00, ADP Sector 1 va pune în aplicare Dispoziția nr. 1576/03.04.2023 emisă de Primarul Sectorului 1 prin desființarea construcțiilor care în prezent reprezintă singurele locuințe ale acelor familii. Menționăm că pe acest teren, continuă să locuiască 4 familii (care au copii minori în întreținere) care sunt îndreptățite la atribuirea în locuințe sociale. În ciuda acestui aspect, Primăria Sectorului 1 continuă să facă abstracție de prevederile naționale și internaționale cu privire la dreptul la locuire, continuând demersul ilegal de evacuare fără oferirea unei alternative adecvate de locuit.
În petiția inițială a fost atrasă atenția asupra faptului că, deși o parte din familiile semnatare au dosar complet de locuință socială (unele dintre ele figurează pe listele de priorități de aproape 20 de ani!) și sunt, deci, eligibile să acceseze ajutorul la plata chiriei oferit de DGASPC Sector 1, nu au putut și nu pot accesa acest ajutor la plata chiriei deoarece nu au veniturile necesare pentru a putea acoperi garanția și avansul care sunt cerute de proprietari la încheierea contractului de închiriere.
Prin urmare, dorim să reiterăm și să dezvoltăm dificultățile pe care aceste familii le au în accesarea ajutorului la plata chiriei, ajutor care în condițiile date nu reprezintă o soluție, și să revenim asupra solicitărilor inițiale ale petiției noastre.
1) Familiile nu dispun de resursele financiare necesare pentru a plăti avansul cerut pe piața chiriilor la închirierea unei locuințe, anume prima chirie în avans și garanția, ce pot ajunge la sume de minim 2600 lei. Ajutorul la plata chiriei nu acoperă aceste sume în avans cerute pe piața chiriilor. Aducem în atenția dumneavoastră că în prezent există primării care acordă și acest sprijin financiar pentru acoperirea costurilor legate de avans și garanție. Un exemplu în acest sens este Primăria Municipiului București prin HCGMB nr. 343/2022, cu completările și modificările ulterioare.
2) Unii dintre membrii familiilor au datorii la bugetul local rezultate din amenzi, iar acest lucru face imposibilă accesarea sprijinului, deoarece ajutorul la plata chiriei este condiționat de lipsa datoriilor la bugetul local. Aceste amenzi sunt adesea rezultatul unor infracțiuni minore sau al unor comportamente necesare pentru a supraviețui, cum ar fi călătoria cu mijloacele de transport în comun fără bilet, vânzarea informală pe stradă, spălarea parbrizelor mașinilor în schimbul banilor etc. Condiționarea ajutorului la plata chiriei de lipsa amenzilor este o măsură care împiedică accesarea unui sprijin esențial, iar Asociația Quantic și Frontul Comun pentru Dreptul la Locuire au sesizat Raportorul special ONU privind sărăcia extremă și drepturile omului și Raportorul special ONU privind dreptul la o locuință adecvată asupra acestei condiționări, fiind o situație care ridică probleme legate de încălcarea drepturilor omului.
3) Din experiența noastră și a altor ONG-uri cu identificarea unor locuințe pe piața chiriilor, știm cât de dificil este să fii acceptat în chirie atunci când faci parte din categorii marginalizate, lovindu-ne adesea de indisponibilitatea multor proprietari de a închiria locuințe către persoane și familii cu anumite caracteristici (familii cu copii, persoane rome, persoane cu dizabilități, beneficiari de asistență socială). De asemenea, în situațiile în care familii vulnerabile găsesc o chirie, dar proprietarul se răzgândește după o anumită perioadă, familiile trebuie să o ia de la zero cu tot procesul anevoios de identificarea a unei chirii și trebuie să aibă la dispoziție alte sume uriașe pentru a plăti avansul, riscând astfel să ajungă iar în stradă.
4) Frontul Comun pentru Dreptul la Locuire are o experiență vastă cu familii care au încercat să acceseze acest ajutor (unele dintre acestea reușind să îl obțină, multe altele nereușind să-l acceseze din motivele sus menționate), dar și de cazurile remise de către DGASPC Sector 1 către FCDL – majoritatea pe căi neoficiale, însă și o remitere oficială, deoarece unele familii nu reușeau nici cu sprijinul și toată bunăvoința asistenților sociali din DGASPC să acceseze acest ajutor.
Ținând cont de aspectele menționate anterior, prin prezenta, subsemnații, vă reiterăm solicitările noastre din petiția inițială la care nu am primit un răspuns elocvent până la data prezentei, dar și în plus:
- Cum motivează Primăria Sectorului 1 acțiunile mascate de evacuare prin somații și înștiințări de demolare/desființare a locuințelor din Intrarea Străulești nr. 1 în lipsa unor alternative decente și adecvate de locuire pentru persoanele vizate de demolare;
- oprirea demersurilor de demolare și evacuare a așezării informale din str. Intrarea Străulești nr. 1 și înființarea de urgență a comisiei pentru așezări informale, așa cum prevede legislația în vigoare pentru identificarea unor soluții adecvate de locuit;
- respectarea normelor Codului de Procedură Civilă cu privire la notificarea de evacuare ce prevede și termenul legal de conformare;
- copie după documentul care stă la baza evacuării (hotărâre judecătorească, ordin de evacuare);
- numele executorului judecătoresc care va fi prezent la evacuarea din Intrarea Străulești nr. 1;
- temeiul legal în baza căruia se procedează la evacuarea comunității din Intrarea Străulești nr. 1;
- copie după documentele emise de Primăria Sectorului 1 în baza cărora va avea loc demolarea;
- care sunt planurile de dezvoltare ale Primăriei Sectorului 1 pentru zona din Intrarea Străulești nr. 1;
- care sunt măsurile stabilite de Primăria Municipiului București și de Primăria Sectorului 1 pentru a respecta Legea nr. 151/2019 și Normele metodologice aferente, pentru așezările informale;
- Prefectura Municipiului București să verifice legalitatea acțiunilor de demolare și evacuare a așezării informale din Intrarea Străulești nr. 1 de către Primăria Sectorului 1;
- să ne transmiteți care sunt soluțiile de locuire pe care Primăria Sectorului 1 le pune la dispoziția acestor familii care vor rămâne în stradă;
- modificarea HCL-urilor care reglementează acordarea ajutorului la plata chiriei în așa fel încât să vină în întâmpinarea dificultăților de accesare menționate anterior: acordarea sumelor necesare pentru plata avansului și a garantiei, posibilitatea de a accesa acest sprijin independent de datoriile la bugetul local, sprijin din partea DGASPC Sector 1 în procesul de identificarea a unei locuințe pe piața liberă și intermedierea încheierii contractului de închiriere;
- Să ne transmiteți care sunt planurile/proiectele Primăriei Sectorului 1 în domeniul locuirii sociale/publice pentru următoarea perioadă.
Vă rugăm să ne informați pe adresa de e-mail fcdloc@gmail.com cu privire la decizia pe care o veți lua în ceea ce privește oprirea demersurilor ilegale de demolare și evacuare a așezării informale din str. Intrarea Străulești nr. 1 și răspunsul la informațiile solicitate (în termenul legal impus de OG27/2007 privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor).
SEMNATARI
Frontul Comun pentru Dreptul la Locuire
Asociatia E-Romnja (Asociația pentru Promovarea Drepturilor Femeilor Rome)
Asociația FRONT/Feminism România
LINK CĂTRE PETIȚIA DIN OCTOMBRIE 2023